Η φυλή των Χίμπα

Posted: 14 Μαΐου 2009 in ΚΟΣΜΟΣ, ΦΥΛΕΣ ΥΠΟ ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ

Τα ιδιαίτερα πολιτισμικά στοιχεία της φυλής των Χίμπα στο επίκεντρο έκθεσης φωτογραφίας

07-140807ximba

Ένας λαός που εξαφανίζεται και ένας τρόπος ζωής που αλλοιώνεται από τις επιδράσεις του δυτικού πολιτισμού βρέθηκαν στο επίκεντρο της προσοχής της Ελένης Γκίνου. Ο λόγος, για την αφρικανική φυλή Χίμπα, στοιχεία του πολιτισμού της οποίας αποτύπωσε με το φωτογραφικό φακό της η φωτογράφος και καθηγήτρια του Κέντρου Διδασκαλίας Ξένων Γλωσσών του ΑΠΘ. Το αποτέλεσμα της δουλειάς της, με τίτλο «Η Αφρικανική Φυλή Χίμπα με τη ματιά του φωτογράφου και του θεατή της φωτογραφίας», παρουσιάζεται μέχρι τις 15 Μαΐου στο Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της Φοιτητικής Εβδομάδας του ΑΠΘ.

122696273524362300

Στην έκθεση παρουσιάζονται φωτογραφίες που αποτύπωσε η Ελένη Γκίνου με το φακό της, το 1998. Τη χρονιά εκείνη, η κ. Γκίνου ταξίδεψε στην Αφρική με στόχο να συναντήσει τη φυλή Χίμπα, που ζει στα νοτιοδυτικά της Αγκόλας, και που, όπως είχε διαβάσει σε γαλλικό περιοδικό, κινδύνευε να απομακρυνθεί βίαια από τον τόπο της, μετά την απόφαση των κυβερνήσεων της Ναμίμπιας και της Αγκόλας να κατασκευάσουν υδροηλεκτρικό σταθμό στον ποταμό Κιουνένε. Δίπλα στον ποταμό αυτό κατοικούν οι Χίμπα, θεωρώντας τον ως τόπο κατοικίας των ψυχών των προγόνων τους.

gkinou_3

«Στόχος του ταξιδιού μου ήταν να αποτυπώσω το πρόβλημα της αφομοίωσης των ιδιαίτερων πολιτισμών από τη δυτική κουλτούρα και να διερευνήσω τη σημασία της ετερότητας κατά τη διαμόρφωση της ταυτότητάς μας», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Ελένη Γκίνου. Έχοντας έρθει και άλλες φορές στο παρελθόν σε επαφή με άλλους λαούς της Αφρικής, δεν φοβήθηκε να κάνει το ταξίδι αυτό. Η άφιξή της εκεί της επιφύλασσε βέβαια μια ακόμα πιο ευχάριστη έκπληξη: Οι Χίμπα είναι ένας λαός φιλικός, χαρούμενος και ιδιαίτερα ανεκτικός προς τους Ευρωπαίους. Το ενδιαφέρον της κέντρισε, επίσης, η ιδιαίτερη παράδοση των Χίμπα: Ξεχωρίζουν αισθητικά από τους άλλους λαούς, καλύπτοντας το δέρμα τους με ένα μείγμα βουτύρου, στάχτης και ώχρας, που τους δίνει και την ονομασία «Λαός της ώχρας».

showimage.asp

Ωστόσο, το ταξίδι της στη γη των Χίμπα είχε και δυσάρεστες εκπλήξεις. Το στιγμιότυπο που τη σόκαρε ήταν όταν αντίκρισε ένα παιδάκι να κρατάει στα χέρια του ένα αλουμινένιο κουτάκι αναψυκτικού γνωστής μάρκας. «Παλιότερα, αποδεκάτιζαν τους αφρικανικούς πολιτισμούς με τη βία, αλλά πλέον το πετυχαίνουν με έμμεσους τρόπους», τονίζει η κ. Γκίνου προσθέτοντας: «Τι πιο χαρακτηριστικό από την προσφορά της κυβέρνησης της Ναμίμπιας αγροτικών αυτοκινήτων προς τη φυλή των Χίμπα. Πλέον, το όνειρο των νεότερων της φυλής δεν είναι να έχουν στην κατοχή τους αγελάδες, αλλά αυτοκίνητα ή ραδιόφωνα».

ÅÉÄÉÊÏ ÈÅÌÁ: ÖÕËÇ ×ÉÌÐÁ

Μέσα από τις φωτογραφίες της, η Ελένη Γκίνου επιχείρησε να μεταφέρει στους θεατές τη μαγεία όχι μόνο της συγκεκριμένης φυλής, αλλά και όλων των ιδιαίτερων πολιτισμών της Αφρικής. «Η Αφρική έχει μια δική της πνευματικότητα που με έκανε να αισθανθώ ότι πρέπει να τη μοιραστώ με τον υπόλοιπο κόσμο. Πρέπει να αναλογιστούμε ότι όλη η Γη ξεκίνησε με τον ίδιο τρόπο και μόνο η Αφρική διατηρεί πλέον την άμεση επαφή με τη Φύση και το Θεό», εξηγεί. Ιδιαίτερο στοιχείο της έκθεσης στο ΑΠΘ είναι το γεγονός ότι οι φωτογραφίες πλαισιώνονται από το λεκτικό και εικαστικό σχολιασμό φοιτητών του ΑΠΘ, οι οποίοι κατέγραψαν με τον τρόπο αυτό τις αντιδράσεις τους σε σχέση με τα θέματα των φωτογραφιών.

ÅÉÄÉÊÏ ÈÅÌÁ: ÖÕËÇ ×ÉÌÐÁ

Μάλιστα, την καταγραφή των αντιδράσεων του κοινού ξεκίνησε η Ελένη Γκίνου από τα Ιωάννινα, σε συνεργασία με την καθηγήτρια δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, Χρύσα Μάνθου. Οι δυο τους αποτύπωσαν το πώς βίωσαν τις φωτογραφίες μαθητές Δημοτικών, Γυμνασίων και σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας, καθώς και φοιτητές Πανεπιστημιακών Σχολών. Όπως υπογραμμίζει η κ. Μάνθου, η οποία συνεχίζει σήμερα την έρευνα αυτή, «η ματιά των μαθητών και των φοιτητών ταυτίστηκε στις περισσότερες περιπτώσεις με τη ματιά της φωτογράφου. Οι αντιδράσεις τους ήταν σαν να γνωρίζουν τη φυλή και τον πολιτισμό της, σαν να κουβαλούν τα βιώματα αυτά μέσα τους. Αυτό δείχνει ότι η τέχνη είναι ένα δυνατό μέσο αναδρομής στον εαυτό μας και τους άλλους».

Πηγή

Advertisements

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.