Σε ηλικία 93 ετών έφυγε από τη ζωή, ο Γιάννης Μόραλης, ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες ζωγράφους της λεγόμενης γενιάς του ’30 με πλήθος διακρίσεων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Ο Γιάννης Μόραλης γεννήθηκε στην Αρτα το 1916. Το 1927 εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Αθήνα. Σε ηλικία 15 ετών έγινε δεκτός στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας σπουδάζοντας κοντά στον Αργυρό, τον Γερανιώτη, τον Παρθένη και τον Κεφαλληνό ζωγραφική και χαρακτική.

Με υποτροφία έφυγε το 1936 για την Ρώμη. Στην συνέχεια εγκαταστάθηκε στο Παρίσι όπου και σπούδασε νωπογραφία και ψηφιδωτό και το 1947 εκλέχθηκε τακτικός καθηγητής στην ΑΣΚΤ.

Εχει εικονογραφήσει βιβλία (Ελύτη, Σεφέρη κλπ.), δημιούργησε τοιχογραφίες, σχεδίασε σκηνικά και κουστούμια για το Εθνικό Θέατρο Ελλάδος, το Θέατρο Τέχνης του Κάρολου Κουν, τα μπαλλέτα του Ελληνικού Χοροδράματος.

Εργα του ανήκουν σε δημόσιες και ιδιωτικές σχολές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Το 1949 με αρκετούς Ελληνες ζωγράφους μεταξύ των οποίων ο Νίκος Χατζηκυριάκος – Γκίκας, ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Νίκος Νικολάου και Νίκος Εγγονόπουλος, ιδρύουν την καλλιτεχνική ομάδα «Αρμός» και διοργανώνουν την πρώτη κοινή έκθεση στο Ζάππειο το 1950. Από το 1954 ξεκινάει την συνεργασία του με το ελληνικό θέατρο, πρώτα με το Θέατρο Τέχνης και στη συνέχεια με το Εθνικό Θέατρο.

Τιμήθηκε για πρώτη φορά με βραβείο ζωγραφικής το 1940. Αποχώρησε από την ΑΣΚΤ το 1983 και το 1988 η Εθνική Πινακοθήκη της Ελλάδας τον τίμησε με μεγάλη αναδρομική έκθεση. Το 1999 του απονεμήθηκε το μετάλλιο του Ταξιάρχη της Τιμής. Έργα του ανήκουν σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Ζωγραφική, γλυπτική, εικονογράφηση, ανάγλυφα σε κτήρια, σε όλο το έργο του Γιάννη Μόραλη, από τα πιο παραστατικά ως τα αφηρημένα, ένα σύμβολο επανέρχεται: Ο φτερωτός άγγελος με την διττή μορφή του έρωτα και του θανάτου.

Η πρώτη του θεατρική δουλειά βασιζόταν στο έργο Ωδή εις θάνατον του Κάλβου και ο ίδιος ο ζωγράφος έλεγε ότι είχε δοκιμάσει έντονα το βίωμα του θανάτου καθώς τον συνόδευε πάντα ο τραγικός θάνατος του πατέρα του σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα τον Μάρτιο του 1937 αλλά και οι σκηνές από κηδεία στην Άρτα και την Πρέβεζα όταν ήταν πολύ μικρός.

Πηγή: ΕΘΝΟΣ

helectra

Share

Advertisements
Σχόλια
  1. Ο/Η ΑΛΕΞΗΣ ΣΤΕΦΑΝΙΦΗΣ λέει:

    H Hρώ Φραγκιουδάκη στη αίθουσα της Πύλης Αγ.Γεωργίου στο Ηράκλειο

    Εγκαινιάστηκε το Σάββατο 10 Μαρτίου και θα διαρκέσει έως και την Τρίτη 20 Μαρτίου 2012 στο χώρο τέχνης της Πύλης Αγίου Γεωργίου (Πλατεία Ελευθερίας) στο Ηράκλειο της Κρήτης η νέα έκθεση ζωγραφικής με τίτλο «Ανοιξιάτικα όνειρα, χρώματα παραμυθιού» της διακεκριμένης εικαστικού- ζωγράφου Ηρώς Φραγκιουδάκη.
    Στην έκθεση παρουσιάζονται κυρίως σπονδυλωτά έργα με ανθρώπινες φιγούρες, καταστάσεις και σχηματισμούς με έντονες αντιθέσεις και χρώματα που δίνουν την αίσθηση του παραμυθιού.
    Για τις εικαστικές καταθέσεις της Ηρώς Φραγκιουδάκη έχουν γράψει εγκωμιαστικά κείμενα κριτικής διαπρεπείς και διεθνείς ιστορικοί τέχνης όπως η Αγγέλα Ταμβά κη,ο Δημήτρης Παπαστάμος,ο Νίκος Αλεξίου,η Ελένη Βακαλό,η Κάτια Velonia-Dardano, o Plamen Bonev και άλλοι.Ο θεωρητικός- ιστορικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς που θεματολόγισε ,συνέβαλε επιστημονικά και προλόγισε την έκθεση επισημαίνει πως :‘’Οι πίνακες της καλλιτέχνιδας εκφράζουν την νοσταλγία της για τις εικαστικές εμπειρίες που απεκόμισε στη διάρκεια των χρόνων. Με επιβλητική και μνημειώδη σε μέγεθος αρχιτεκτονική θέτει τη πλοκή των όγκων και τα παι γχνιδίσματα του φωτός πάνω σε επιφάνειες ενώ απομακρύνοντας την επιβολή της ύλης αποδίδει εικόνες της στιγμής. Ισορροπώντας με το ιδιότυπο περιβάλλον υποδεικνύει την εντυπωσιακή ομορφιά των αντιθέσεων με χρωματική γεωμετρία και αφηρημένο μοτίβο αντανακλάσεων. Χρησιμοποιεί το ρόλο των σκιών προκειμένου να μεταμορφώσει οικείους εκφραστικούς χώρους. Η ατμοσφαιρική οντότητα που δημιουργεί εμπνευσμένα καλύπτει με κινητικότητα οτι προσεγγίζει. Με παλμικότητα και έντονη χροιά η διαπραγμάτευση της επηρεασμένη απόλυτα από το κυβισμό και το κονστρουκτιβισμό στην απόδοση μέσα από σπάνιες αποκλίσεις ενέχει μια προχωρη μένη αισθαντικότητα. Με ιδεογραφημένες συνταγές στους πίνακες της παρεπιδη μεί σχεδιαστικά μια δεξιοτεχνία με κατάρτιση φαντασιακή.’’
    Η εικαστική καλλιτέχνιδα Ηρώ Φραγκιουδάκη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Έχει καταγωγή από την Κρήτη. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών στο Λονδίνο, στη Leigh Day Copeiry House , κοντά σε επιφανείς και αξιόλογους καθηγητές. Είναι πτυχιούχος της Ανώτερης Σχολής Δραματικής Τέχνης Αθηνών και της Σχολής Rada του Λονδίνου. Εχει συμμετάσχει σε σημαντικές θεατρικές παραστάσεις και τηλεοπτικές και κινηματογραφικές παραγωγές.
    Μέχρι σήμερα έχει παρουσιάσει εικαστικές εκθέσεις σε γνωστούς χώρους και αίθουσες τέχνης στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό , στην Ελληνική Κοινότητα του Λονδίνου, στην Πύλη Αγ. Γεωργίου στο Ηράκλειο και στα Χανιά. Διακρίθηκε και βραβεύτηκε.
    Την εκθεση τίμησαν με τη παρουσία τους επίσημοι και πνευματικοί άνθρωποι της περιοχής και πλήθος φιλότεχνων από ολη την Ελλάδα.

  2. Ο/Η KATIA VELONIA-DARDANO λέει:

    O Iστορικός Τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς στη Καβάλα.

    Μετά από απουσία πολλών χρόνων από τη πόλη της Καβάλας στην οποία επιμελήθηκε εκθέσεις επιφανών Ελλήνων και Διεθνών δημιουργών υπό την αιγίδα των Υπουργείων Πολιτισμού, Μακεδονίας –Θράκης και Ανάπτυξης, δίδαξε ιστορία τέχνης και ζωγραφική και υπήρξε καλλιτε χνικός Διευθυντής του εικαστικού θεσμού ‘’Τέχνης Φλόγα’’συμβάλοντας επικοδομιτικά στα δρώμενα τέχνης και πολιτισμού της περιφέρειας ο ιστορικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς θα επισκευθεί τη πόλη καθώς θα παρεβρεθεί στη παρουσίαση του βιβλίου ‘’Νοσταλγία’’ της γνωστής ποιήτριας-στιχουργού Χαράς Δάφνα .
    H παρουσίαση που θα γίνει στο Café-bar MAO Δαρδανελλίων 10-12 &Α.Νικολάου στις 28 Σεπτεμβρίου 2011 στις 7.30 μμ θα εμπλουτιστεί εντεχνα με στοιχεία σύγχρονου θεατρικού δρώμενου ,performance και happening καθώς οι ομιλητές θα αποδώσουν ποιήματα της Χαράς Δάφνα εν μέσω επιλεγμένης μουσικής που συνέθεσε ο Αντώνης Αργυρίου ειδικά για την ποιητική συλλογή της Χαράς Δάφνα και τους πίνακες της Σοφίας Δάφνα.
    Στο event εκτός από το Λεόντιο Πετμεζά θα λάβουν μέρος οι κατα ξιωμένοι δημιουργοί:

    ΘΕΜΗΣ ΚΕΛΕΚΗΣ, Ζωγράφος-Συγγραφέας
    ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΑΧΑΡΌΠΟΥΛΟΣ, Ζωγράφος
    ΣΟΦΙΑ ΔΑΦΝΑ, Ζωγράφος.

    Ο Ιστορικός Τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς γράφει στο πρόλογο του βιβλίου για τη ποίηση της Χαράς Δάφνα:

    Η ερωτική ποιητική αδεία της Χαράς Δάφνα ανατρέπει το κρατούν ιδεολόγημα της υπάρχουσας αδροσιάς.

    »Στα ποιητικά εκπονήματα που παραθέτει και καταθέτει με απόλυτα ψυχικό σθένος στη συλλογή «Νοσταλγία» η εμπνευσμένη Χαρά Δάφνα κυριαρχεί πολυδιάστατα και πολυσήμαντα το μεγαλείο της εντεινόμενης ερωτικής μέθεξης και της διύλισης του πάθους. Η όσμωση των λεκτικών αναφορών της, συνδράμει ανεπιφύλακτα και καίρια σε μια κοσμογονία αλλαγών και ενταξιακής περιπέτειας που αξίζει να γευτεί κάθε αναγνώ στης.
    Θεματολογικά το συναίσθημα του ερωτισμού στο βιβλίο ως επήρεια μιας απόλυτα σοβαρής πολιτικής πράξης εντείνει συνοπτικά την προσοχή μέσα από το μυστήριο στο αντικείμενο της επιλογής του πόθου.
    Οι λέξεις τοποθετημένες σε διάσταση συγκρότησης άλλοτε σε ελεύθερο στίχο και άλλοτε σε ομοιοκατάληκτο συνδέονται ευπρόσδεκτα με τις εκδοχές της σύνθεσης και καλύπτουν τους ισχυρισμούς της θέασης που πέρα από την ατομική οπτική ανελίσσεται σταδιακά και βαθμιαία σε συλλογικό επίπεδο διαπραγμάτευσης και διευθέτησης.
    Η αισθαντική διάκριση που επιτελείται χρονικά στο πλαίσιο της έκφρασης αντιπαραθέτοντας κάθε διαφοροποίηση εξελίσσεται επιφορτισμένα σε ανάταση.
    Αναδεικνύει το προσχέδιο της αναδρομικής συμβατικότητας της σημερινής ζωής και συνιστά ιδιαίτερα και αποκλειστικά την καθολική ένταξη σε σημάνσεις που εμφορούνται αμετάκλητα από τη συνείδηση και παράλληλα την πλήρη αντίρρηση.
    Η Χαρά Δάφνα αξιώνει με ανατρεπτικό φυσικά τρόπο την αισθητικο ποίηση της ευθύνης απέναντι στην έρευνα ανοίγοντας τους ορίζοντες με αμετάκλητους προκαθορισμούς που νοούνται σαν διαύγεια άποψης και θέσης. Η ιδιαιτερότητά της στην ποιητική απόδοση αγγίζει ενορχηστρω μένα μια ιδιάζουσα και ιδιότυπη ανασύνδεση που συνδράμει στην ιδεο γραμμική επανασύνδεση των θεματικών προθέσεων.
    Συσσωρεύει στη σύλληψη της επαλήθευσης και εκθέτει με προσοχή
    και έμφυτη εμμονή ότι συμπλέκεται χωρίς επαναλήψεις με την αξιο λόγηση των συνειρμών.
    Στο ενδιαφέρον ποιητικό κείμενό της διατυπώνεται εξαίρετα μια
    μνημονική διεργασία, μια ανθρωπολογική και συναισθηματική ενδοσκόπηση με αναφορά στα εσώτερα εννοιακά τοπία που δίνει οντότητα σε διαπιστώσεις και διατυπώσεις που κινούν ιδανικές καταστάσεις.Οι αμφίδρομες ψυχολογικές και κοινωνιολογικές αποτιμήσεις που πραγματοποιεί μέσα από έναν λόγο πυκνό,
    μετουσιωμένο, μεστό, αφαιρετικό αλλά και αποστασιοποιημένο συντονίζει μια νεωτεριστική, και μεταμοντέρνα γραφή που ωστόσο ενέχει στοιχεία κλασσικού ύφους.
    Η Χαρά Δάφνα διδάσκει και διδάσκεται. Δεν αφήνεται σε προχειρό τητες.
    Η ποιητική φλόγα και αδεία της σίγουρα ξεφεύγει από τα συνηθισμένα πρότυπα.
    Μεταλλάσεται έντεχνα γίνεται ελεγειακή διατηρώντας όμως έναν ακέ ραιο συμβολισμό.
    Η ερωτική διάθεση που παρεπιδημεί στα γραπτά της πολλαπλασιάζεται
    με συντονισμό. Η σύλληψή της εύλογα και ευφρόσυνα είναι πότε δοξα στικά έκρυθμη και πότε προφητικά έρρυθμη.
    Εμπεριέχει μια κατανυκτική, μεταφυσική και ασυμβίβαστη χροιά διάβασης που συνοδοιπορεί με την ψυχοστασία της πένας».

    To εξώφυλλο του βιβλίου φιλοτέχνησε εικαστικά η καλλιτέχνης Σοφία Δάφνα.

    Ο Λεόντιος Πετμεζάς μιλώντας για την δημιουργό Χαρά Δάφνα επεσήμανε πως :
    ‘’Η Χαρά Δάφνα διαθέτει μια εξαιρετική πένα που παραπέμπει στη Κατερίνα Γώγου. Οταν αποδίδει στίχους θυμίζει σκηνικά έντονα τη Τζάνις Τζόπλιν. Χωρίς να μιμήτε καμμία από τις δύο. Ουτε βέβαια τις εκπροσωπεί στο σήμερα καθώς έφυγαν νωρίς . Πιστεύω πως είναι προικισμένη από τη μητέρα φύση, έχει τη δική της αύρα, τη δική της συνείδηση. Ως καλλιτεχνική οντότητα είναι αυτόφωτη και πεφωτισμένη.
    Η δημιουργία της εμπεριέχει το απαραίτητο Ιλλουμινατικό φως της αγάπης για τη τέχνη της ποίησης. Θα εχει σίγουρα τεράστια συνέχεια στο μέλλον.’’

  3. Ο/Η Λεόντιος Πετμεζάς λέει:

    Ο Ιστορικός τέχνης ΛΕΟΝΤΙΟΣ ΠΕΤΜΕΖΑΣ ΣΤΟ 1ο ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟ ΔΡΩΜΕΝΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ
    ΑΘΗΝΑΙΩΝ.

    Συμμετέχει ο Διεθνής Καλλιτέχνης ΚΩΣΤΑΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ

    Το 1ο Πολιτιστικό Δρώμενο για τη Διαδραστική Τέχνη που διοργανώθηκε υπό την αιγίδα της «Τεχνόπολις» του Δήμου Αθηναίων τον περασμένο χρόνο στην αίθουσα «Άγγελος Σικελιανός» Πειραιώς 100 στο Γκάζι θα παρουσιάζεται κάθε Κυριακή στις 8μμ εως τις 28 Φεβρου αρίου 2011 στο Κεντρο Τέχνης ΠΑΝΤΑΖΙΔΗΣ της οδού Στασινού 8,στο Αγαλμα Τρούμαν.
    Τα εκθέματα της ενδιαφέρουσας παράστασης προσεγγίζει θεωρητικά ο ιστορικός Τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς που συμμετέχει και στο θεατρικό δρώμενο .
    Ο Λεόντιος Πετμεζάς επισημαίνει για το διαδραστικό δρώμενο πως:
    »Στο παρόν art event και happening υπερέχει η πολιτική πράξη των συγκεκριμένων εμπνευσμένων και σκεπτόμενων δημιουργών που σε μια εποχή παρακμής και σήψης αντιπαραθέτουν μέσω της τέχνης τις υγιείς δυναμεις τους για τη καταστολή της υπάρχουσας κρίσης.Ο αγώνας τους είναι ιδεαλιστικός , σίγουρα έχει να αντιμετωπίσει χίμαιρες ,αλλά οδεύει με ελπίδα στην επερχόμενη κάθαρση. Σκοπός της συνάντησης είναι η αναζήτηση μορφών τέχνης, που να ανατρέψουν την παθητική στάση του θεατή ως καταναλωτή θεαμάτων και ακροαμάτων με στόχο την ενεργοποίηση του, μέσα από τη διαδικασία διάδρασης, που του προκαλούν τα προτεινόμενα έργα. Πρόκειται ουσιαστικά για μια μορφή τέχνης, που απαξιεί την μαζική κουλτούρα της αποχαύνωσης και της ομογενοποίησης των ανθρώπων. Αντίθετα, αποβλέπει και προ σδοκά στη διαμόρφωση του συνειδητοποιημένου ενεργού πολίτη, ως σύγχρονου ανθρωπότυπου. Στο πρωτότυπο δρώμενο η αναγκαιότητα για τη διαδραστική τέχνη σήμερα μεταλλάσεται σε μια αισθητική πρόταση για την συλλογικότητα και την ποιότητα ζωής στο εδώ και τώρα, μέσα από τα βιώματα μιας ελεύθερης θεατρικής έκφρασης και τη δημιουργική εικαστική εμπειρία της σύγχρονης τέχνης. Στο πλαίσιο της συνάντησης παρακολουθούμε την ομαδική έκθεση με σκηνικά, σύμβολα και αρχέτυπα από την παράσταση διαδραστικού εικαστικού θεάτρου με το μυθόδραμα .
    Τα σκηνικά που παρουσιάζονται αποτελούν εικαστικά έργα ατομικής ή συλλογικής δημιουργίας, που έχουν προκύψει από τις συναντήσεις των καλλιτεχνών και έχουν αναφορές στην τρέχουσα πολιτική, οικονομική και κοινωνική πραγματικότητα, ενώ τα γλυπτά είναι έργα από πέτρα, μάρμαρο και μέταλλο. ‘’Τους ρόλους ερμηνεύουν οι ηθοποιοί: Παναγιώτης Εικοσιπένταρχος, Χάρις Συμεωνίδου, Δημήτρης Κατσιμάνης, Νατάσα Κορομβόκη και Ιουλία Χριστοδούλου ενώ συμμετέχει ειδικά ο Λεόντιος Πετμεζάς.
    Τα σκηνικά δημιουργησαν οι εικαστικοί καλλιτέχνες: Κώστας Ευαγγελάτος, Τζίμης Ευθυμίου, Μαίρη Θηβαίου, Μανόν Πανά – Καϊρη, Σάββας Κακκαλής, Κέλλυ Καντανολέων, Μαριλένα Μέλη, Χριστίνα Ρούσση, Κατερίνα Σταμπολίτη, Πανωραία Τσιλίκα, Χριστίνα Φλώρου, Ελένη Χατζηπουλίδου και Δημήτρης Ψωμοδότης.
    Το δρώμενο εγραψε και σκηνοθέτησε ο Δημήτρης Πανταζίδης.

  4. Ο/Η Λεόντιος Πετμεζάς λέει:

    Ο ΛΕΟΝΤΙΟΣ ΠΕΤΜΕΖΑΣ ΣΤΟ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΔΡΩΜΕΝΟ ΤΕΧΝΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ

    Στα πλαίσια του Φεστιβαλικού τύπου ειικαστικών εκδηλώσεων και εκθέσεων για το 2010-2011 και με αφορμή την Διεθνή Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών (25/11), , η SxS Fine Art Coordinators και ο Δρ. Γιώργος Γουρλάς παρουσιάζουν τις εμπνεύσεις και τις συλληψεις σημαντικών Ελλήνων και διεθνών δημιουργών, προκειμένου να αναδείξουν την μοναδικότητα της Γυναίκας και της θυληκής φύσης στο πέρασμα του χρόνου.
    Κατά τη διά…ρκεια του εξαιρετικού εικαστικού event θα πραγματοποιηθούν μια σειρά από happening όπως στις 24/11 η δημοπρασία επιλεγμένων έργων Τέχνης, τα έσοδα της οποίας θα διατεθούν για τους σκοπούς της γνωστής φιλανθρωπικής οργάνωσης για την προστασία της Γυναίκας, WIN HELLAS.
    Στις 26/11 Ημερίδα με θέμα το πρόβλημα της κακοποίησης και παρουσίαση του νέου βιβλίου της Στεφανίας Σουλή «ΑΘΕΑΤΗ ΒΙΑ», των εκδόσεων» Ψυχογιός». Στην ημερίδα θα συμμετάσχουν, μεταξύ άλλων, επιστήμονες συνεργάτες της Γενικής Γραμματείας Ισότητας.
    Ακόμη στην έκθεση πρόκειται να υπάρξει και ειδικό τιμητικό αφιέρωμα – αναφορά σε κορυφαίους καλλιτέχνες όπως οι :Ακριθάκης, Γαΐτης, Γεραλής, Γουναρόπουλος, Εγγονόπουλος, Κοντόπουλος, Μυταράς, Τέτσης, Τσαρούχης, Φασιανός, Γκίκας, κ.α.
    Τα έργα αποτελούν μέρος της Συλλογής Κιρκιλίτση.

    Συμμετέχουν οι εικαστικοί (αλφαβητικά):

    Δωροθέα ΑΜΕΝΤΑ – Μαρία ΒΟΥΜΒΟΥΛΑΚΗ- Γιούλη ΒΡΑΝΑ – Κατερίνα ΓΑΒΑΛΑ -Ευστάθιος ΓΙΑΝΝΗΣ- Μαρία ΓΙΑΖΙΤΖΟΓΛΟΥ – Σουζάνα GLIGORICH – Ζακελίν ΔΕΛΑΣΟΥΔΑ- Μαρία ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ-ΜΟΥΡΟΥΤΗ- Νίνα ΔΙΑΚΟΒΑΣΙΛΗ – Σάκης ΔΙΑΚΟΣ -Μπότης ΘΑΛΑΣΙΝΟΣ- Μαρία ΚΑΒΒΟΥ-ΒΛΑΤΑΚΗ – Μαρία ΚΑΛΑΤΖΗ – Μιχάλης ΚΟΚΚΙΝΟΣ – ΚΟΡΙΝΝΑ – Σοφία Ρόουζ ΚΟΣΜΙΔΟΥ – Ελένη ΚΡΥΣΤΑΛΛΗ – Κική ΚΩΣΤΑΙΝΑ – Αthina ΚΟΤΣΩΝΗ-ΣΥΝΕΤΟΥ – Ειρήνη ΚΥΠΡΙΩΤΟΥ -Κατερινα ΚΩΣΤΟΓΙΑΝΝΟΥ- Φωτεινή ΜΑΜΑΛΗ – Μαρία ΜΙΧΑΛΑΚΗ – Ντιάνα ΜΠΟΡΙΣΟΒΑ ΜΠΕΡΙΤΖΕ – Ηλεάνα ΝΟΕΑ – Έφη ΝΟΪΦΕΛΤ – Δημήτρης ΠΑΝΤΑΖΙΔΗΣ – Χρυσάνθη ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ -Ρουλα PAPPAS-ΤΣΙΩΤΑ-Αικατερινη ΠΑΤΣΙΟΥ- Λεόντιος ΠΕΤΜΕΖΑΣ – Χαρίκλεια ΠΙΤΙΚΑ – Λένα ΣΕΠΤΕΜΒΡΗ – Βασίλης ΣΤΑΣΙΝΟΠΟΥΛΟΣ – Βασιλική ΤΑΜΠΟΥΡΗ – Κατερίνα ΤΣΙΜΠΟΥΡΑΚΗ – Παναγιώτης ΦΕΡΕΝΤΙΝΟΣ – Λίλιαν ΦΙΛΙΠΠΟΥ – Γιάννης ΦΡΑΓΚΟΣ – Τούλα ΧΑΡΙΤΙΔΟΥ – Μαρία ΧΑΤΖΗΘΕΟΔΩΡΟΥ – Ελένη ΧΑΤΖΗΠΟΥΛΙΔΟΥ – Γιώργος ΧΑΤΖΟΓΛΟΥ – Μαρία ΧΩΡΕΜΗ.

    Tην έκθεση θα προλογίσει ο Θεωρητικός- Iστορικός τέχνης Δρ Λεόντιος Πετμεζάς που συμμετέχει σ αυτήν με βραβευμένα έργα του.Στο Kριτικό σημείωμα-Πρόλογο που έχει γράψει στο πολυτελή πολυσέλιδο και πολύχρωμο κατάλογο της έκθεσης αναφέρει:

    »Γενεσιουργός αιτία σ αυτό το δρώμενο τέχνης είναι η ευρυματικότητα στις ενοιακά στυλιστικές απόψεις και διαστάσεις των δημιουργών που με την ύψιστη τεχνική τους προχωρούν σε σημαντικές τομές και φτά νουν σε απροσπέλαστα μεταμοντέρνα μοτίβα συνάρτησης που κινούντε ανάμεσα στο ψυχισμό και την πνευματικότητα της υπαρξης.
    Υλοποιώντας αναγωγικά τη προέκταση της εικαστικής αλήθειας προ σδίδουν στη τεχνική τους ξεχωριστή οντότητα, λυρική ευαισθησία και ποιητική συνισταμένη που μετουσιώνει τη πραγματικότητα πέρα από τη ρεαλιστική γραφή με διηνεκή στοιχεία που ακολουθούν τη γνωστική διαδικασία στην επιφάνεια του χρωστήρα .
    Νοητά οι μορφές και τα σώματα καθώς αποδίδονται αναπλάθονται, πολ λαπλασιάζονται και κωδικοποιούντε με δυναμισμό σε δομικό περίγραμ μα ενώνοντας διαφορετικούς ορίζοντες σε ενα οικείο εκλεκτιστικό σκη νικό διάβασης με περιπλάνηση που μετεωρίζει συνθετικά την απόρροια του υποσυνείδητου επιλεγμένα και μνημειακά.
    Αρχιτεκτονικά οι συλλήψεις στη παρούσα κατάθεση με λειτουργική ένταξη εμπεριέχουν μια επαναστατικότητα που βαθμιαία και σταδιακά απομονώνει και αποστασιοποιεί την κίνηση του δεδομένου της στιγμής.
    Ιδιόρυθμα μεταβιβάζουν με αισθαντικότητα δόμησης στο θεατή ως γόνιμη εξομολόγηση με ερμηνευτική δεινότητα και ροή το συμβολικό πλαίσιο της αισθησιακής ποιότητας με αυτοεπίλεκτη εξήγηση που ανα καλεί εμπνεύσεις.
    Κάθε έκφραση με αυτό το τρόπο θέτει τα θεμέλια και συμβάλει στον εκ συγχρονισμό της διαπραγμάτευσης και της εξειδίκευσης ενώ παράλληλα προσδιορίζει τη διάρθρωση της απεικόνισης σε πρωτοποριακές ενότη τες που αναπτύσονται εξιδανικευμένα στη φιγούρα και τη σωματογρα φία με οντότητα που υμνεί εμμεσα τη καθημερινότητα και την εποχή.
    Αποκρυπτογραφώντας δυαδικά απροσδιόριστους χώρους με ρητά ευανά γνωστα και αναγνωρίσιμα σύμβολα με υπόσταση, λεπτομερή ανάλυση και εκπρόθεσμη πρόκληση διερευνά με διακριτικές νύξεις την ουσιώδη χρωματική λιτότητα και γονιμότητα ».

    Τέλος, στα πλαίσια της εκδήλωσης, θα παρεβρεθούν για να σχολιάσουν την έκθεση επιφανείς Ελληνες και διεθνείς θεωρητικοί της σύγχρονης τέχνης όπως ο Plamen Bonev, η Katia Velonia-Dardano, η Marian Alex, η Liberty Πολύζου, η Εμυ Βαρουξάκη, η Ντόρα Ηλιοπούλου-Rogan,η Αθηνά Σιούτη, o Kυριάκος Βαλαβάνης και άλλοι.

    Αξίζει να σημειωθεί πως τα πολιτιστικά γεγονότα της SxS Fine Art Coordinators καλύπτονται από αρκετά ΜΜΕ, έντυπα, τηλεοπτικά και ηλεκτρονικά από την Ελλάδα και από το εξωτερικό καθως θεωρούντε τα μοναδικά δρώμενα υψηλής τέχνης και πολιτισμού των τελευταίων ετών που συμβαίνουν ανα τον κόσμο.

    Η συμμετοχή των δημιουργών έγκρίθηκε από κριτική επιτροπή της οποίας προΐσταται ο Ιστορικός -Θεωρητικός Τέχνης Δρ . Λεόντιος Πετμεζάς εξασφαλίζοντας ετσι ότι τα έργα που προβάλλονται βρίσκονται σε συγκρίσιμο επίπεδο τεχνικής.

    Για περισσότερες πληροφορίες απευθυνθήτε στην επίσημη ιστοσελίδα της έκθεσης: http://www.facebook.com/event.php?eid=114935751896129&num_event_invites=0Δείτε περισσότερα

  5. Ο/Η Λεόντιος Πετμεζάς λέει:

    O ιστορικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς θα παρουσιάσει τη διακεκριμένη δημιουργό Κατερίνα Γεωργίου στο Δήμο Αμαρουσίου.

    Από τις 18 εως τις 24 Οκτωβρίου 2010 διαρκεί η νέα αναδρομική έκθεση ζωγραφικής και αγιογραφίας της καλλιτέχνιδας Κατερίνας Γεωργίου στο χώρο του Δημαρχιακού Μεγάρου του Δήμου Αμαρουσίου που βρίσκεται στην οδό Βας.Σοφίας 9&Δημ.Μόσχα στο Μαρούσι.
    Η έκθεση που πραγματοποιήτε υπο την αίγίδα του Δήμου και του Δημά ρχου Γιώργου Πατούλη θα εγκαινιαστεί στις 18 Οκτωβρίου στις 7μμ .
    Ο ιστορικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς που θα προλογίσει την έκθεση παρατηρεί για την τέχνη της Γεωργίου :
    ‘’Η δημιουργός μέσα από νεωτεριστικές εκφάνσεις στη διάρκεια των εικαστικών δρώμενων που παρουσιάζει εκθέτει νοήματα που αντιπρο σωπεύουν πράξεις ανθρώπων που γίνονται βασικοί πρωταγωνιστές σε ιστορίες που αφορούν το κάθε θεατή. Πέρα από τον υπάρχοντα ανθρωπο κεντρισμό των χαρακτήρων με τους πίνακες της συμπάσχει με τις ανθρώ πινες έννοιες και αναδεικνύει μέσα από τη διαπραγμάτευση της τα υπέ ρτατα αγαθά που υπάρχουν ανάμεσα στην εικαστική απόδοση που βασί ζεται στο ελεύθερο σχέδιο και στη διάσταση που είναι έκφραση αναζη τήσεων .Η Γεωργίου αναπτύσσει συχνά μια διττή σύνθεση την οποία υπερασπίζεται με διακριτικότητα και γενικότερα ευφρόσυνη συνέπεια. Αντιμετωπίζοντας τη δραστηριότητα της έμπνευσης σαν κύρια απασχό ληση καταθέτει με αισθαντικότητα απαράμιλλη την απόρροια της διά θεσής της να αποτυπώσει απόψεις για θέματα που την προβληματίζουν και την συγκινούν. Ο ευαίσθητος τομέας της αγιογραφίας μέσα από τη τεχνική της δείχνει πως διακατέχεται από άριστη γνώση, άποψη και συ μπεριφορά που αναντίρρητα εμπεριέχει πρωτογενείς αποκαλυπτικές πα ρεμβάσεις με ταχύτητα και ακρίβεια ενώ προβάλλει κάθε εξασκημένη σκέψη της .Γνωρίζοντας τους τόνους διαφοροποίησης του χρώματος, τη ρευστότητα του υλικού, και την απορρόφησητης σύλληψης επιτρέπει στο θέμα, στο περιεχόμενο και στη διεξαγωγή να αποτελούν διαφορε τικές παραμέτρους αλλά ενιαίες κατηγοριοποιήσεις. Ο τρόπος επιλογής κάθε εκφραστικότητας που κινητοποιεί αισθητηριακά σηματοδοτεί ισοδύναμες αποτυπώσεις που καλούν το κοινό σε ένα ταξίδι πέρα από την επιφάνεια στην ιχνηλασία του βάθους. Στη συγκεκριμένη γραφική δικλείδα των μορφικών ιδιαιτεροτήτων εκθέτει την ανταύγεια της ρύθμι σης των αντανακλάσεων, την αλήθεια της αμεσότητας, την αναγνώριση της απτότητας και τη σχετικότητα στην υφή της ματιέρας. Τα έργα της κατέχουν το ξεχωριστό που διαθέτει η δύναμη της ατομικότητας. ‘’
    Η έκθεση θα παραμείνει ανοικτή πρωινές και απογευματινές ώρες.

  6. Ο/Η Λεόντιος Πετμεζάς λέει:

    Kυκλοφορεί το νέο βιβλίο του ιστορικού τέχνης Λεόντιου Πετμεζά
    ’’Γιάννης Κουτσοχέρας, ο ηθοπλάστης διανοούμενος της πολιτικής συνείδησης’’

    Δεκα εξι χρόνια από το θάνατο του σημαντικού νομικού πολιτικού και ποι ητή Γιάννη Κουτσοχέρα κυκλοφορεί από τις εκδόσεις του Διεθνούς Ιδρύμα τος ‘’Γ.Κουτσοχέρα-Λ.Στρέφη ‘’του 2010 το νέο βιβλίο-δοκίμιο του ιστορι κού τέχνης Λεόντιου Πετμεζά με τίτλο’’Γιάννης Κουτσοχέρας, ο ηθοπλά στης διανοούμενος της πολιτικής συνείδησης’’. Στις ενότητες του παρεπιδη μούν με αιρετικό τρόπο ο χώρος της ψυχικής μυστικότητας του ποιητή με το κo σμοαισθησιακό πολιτικό σασπένς που εισάγει τους αναγνώστες σε μια ποίηση αποκάλυψης των αισθήσεων. Ο συγγραφέας αγγίζοντας το παλμό του σύγχρονου σημερινού ανθρώπου με διαλεκτικό όμως λυρισμό αναδημιουργίας εμβαθύνει με λογοτεχνική αδεία στις καταστάσεις της ζωής και της εμπειρίας του πνευματικού ανθρώπου που περιγράφει με ψυχολογική ετοιμότητα και συνειρμική εγρήγορση ενώ κρατά ζωντανό το ενδιαφέρον σε όλες τις σελίδες με μια αμείωτη τακτική που συνεχώς ανανεώνεται μέσα από τις συνθήκες. Χαρακτηριστικό είναι πως στις περιγραφές του βιβλίου συνυπάρχουν πρόσωπα της νεώτερης ιστορίας της Ελλάδας, φυσιογνωμίες από το πολιτικό, το κοινωνικό και το πνευματικό γίγνεσθαι της χώρας που βλέπουμε και σε σπάνιο φωτογραφικό υλικό. Για παράδειγμα τρείς γενιές πολιτικών ο Γεώργιος Παπανδρέου ,ο Ανδρέας Παπανδρέου και ο σημερινός Πρωθυπουργός Γεώργιος Παπανδρέου. Ο συγγραφέας μέσα από τη σύμπραξη και τη συνύπαρξη προσεγγίσει προσωπικά τη σύζευξη της ψυχοσύνθεσης που αναλύει. Το απρόβλεπτο και το απρόσμενο στοιχείο που επιφυλάσσει ενισχύουν την βαρύτητα των προθέσεων του που ενυπάρχει και ανατέλλει ως αρετή έμπνευσης στις παραστασιακές εικόνες .Σκιαγραφώντας το ποιητή, το νομικό και το πολιτικό Γ.Κουτσοχέρα ο Λεόντιος Πετμεζάς αποκαλύπτει άγνωστες πτυχές από τις ανθρώπινες ώρες του υιοθετώντας εκρήξεις και τόνους βλέψης που σμιλεύουν την υπαρξιακή συνείδηση ωθώντας την να με ταλλαχτεί σε υπαρξιακή αγωνία. Με διάφανη χαρισματικότητα ενσωματώνει στο πεζό λόγο του τη κυριαρχία της σύνδεσης με την υπάρχουσα τρέχουσα καθημερινότητα αφομοιώνοντας έντεχνα κάθε αλληλουχία. Eμφορούμενος από ενα συνειρμό δυνάμεων παραπέμπει συχνά σε υπερβατικές συλλήψεις με σημαντικές οράσεις και σε ενα βαθυστόχαστο κραδασμό που συνδυάζει παρορμήσεις της διάθεσης .Τα σχέδια του βιβλίου φιλοτέχνησε η Αλεξάντρα Παλιούρα.

  7. Ο/Η Λεόντιος Πετμεζάς λέει:

    Ο ιστορικός Τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς επιμελήθηκε την εικαστική κατάθεση της Ηρώς Φραγκιουδάκη στο Ηρακλείο Κρήτης.

    Από τις 20-30 Ιουλίου 2010 διαρκεί η νέα έκθεση της διακεκριμένης ζωγράφου Ηρώς Φραγκιουδάκη στο χώρο τέχνης της Πύλης Αγ.Γεωργίου του Δήμου Ηρακλεί ου της Κρήτης.
    Ο ιστορικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς που επιμελήθηκε την έκθεση της εμπνευ σμένης δημιουργού επισημαίνει στο πολυτελή κατάλογο που εκδόθηκε πως :
    ‘’Οι πίνακες του αφιερώματος εκφράζουν την νοσταλγία της καλλιτέχνιδας και τις εικαστικές εμπειρίες που απεκόμισε στη διάρκεια των χρόνων.Με επιβλητική και μνημειώδη σε μέγεθος αρχιτεκτονική της θέτει τη πλοκή των όγκων και τα παιγχνι δίσματα του φωτός πάνω σε κάθετες επιφάνειες ενώ απομακρύνει την επιβολή της ύλης αποδίδοντας εικόνες της στιγμής. Ισοροπώντας με το περιβάλλον στο οποίο εχει ζήσει υποδεικνύει την εντυπωσιακή ομορφιά των αντιθέσεων με τη χρωματι κή γεωμετρία,το αφηρημένο παιγνίδι των αντανακλάσεων και εκθέτει το ρόλοτων σκιών μεταμορφώνοντας τους οικείους εκφραστικούς χώρους.
    Η ατμοσφαιρική οντότητα που δημιουργεί η εμπνευσμένη καλλιτέχνιδα καλύπτει έμμεσα με κινητικότητα κάθε τι που προσεγγίζει. Με παλμικότητα και εντυπωσια κή χροιά αντανακλάσεων η διαπραγμάτευση της στην απόδοση μέσα από σπάνιες αποκλίσεις ενέχει μια προχωρημένη εικαστικά ιδεογραφική αισθαντικότητα. Μέσα από ιδεογραφημένες συνταγές εκθέτει σχεδιαστικά μια δεξιοτεχνία με κατάρτιση φαντασιακή. Παραδίδοντας στο κοινό μια στέρεα νεωτεριστική και μεταμοντέρνα γραφή ιστορεί φιλτραρισμένους συνδυασμούς. Η κατασκευαστική αλήθεια της συνίσταται σε στάσεις που αποδίδουν ευρυματικότητα σε μια πλούσια ποικιλία υλικών. Περιγράφει συνειρμούς που ιδιοσημαίνουν μύθους ενώ παράλληλα ιχνη λατούν τη περιδιάβαση μέσα από τη παρέμβαση. Ακατάβλητα η κατάθεση της από τελεί μια περίπτωση για ενδότερη ανάλυση και ενδοσκοπική μελέτη. Το μεγαλείο της δυναμικότητας στις αποτυπώσεις της διαγράφεται και ενσαρκώνεται δικαιώ νοντας με διακριτικότητα την πλαστικότητα στις γραμμές .Με εμφανή απαλότητα αντιμετωπίζει κάθε φορμαρισμένη υφή με στόχο να την αναπλάσει μορφικά.’’
    H Ηρώ Φραγκιουδάκη εχει εκθέσει αρκετές φορές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και έχει βραβευτεί για τη παρουσία της στη τέχνη. Πινακες της κοσμούν γνωστές συλλογές .Με το εικαστικό έργο της εχουν ασχοληθεί πολλοί εγκριτοι ιστορικοί και θεωρητικοί τέχνης.
    Η έκθεση θα είναι ανοικτή για το κοινό καθημερινά τις ώρες λειτουργίας του χώ ρου.

  8. Ο/Η Λεόντιος Πετμεζάς λέει:

    Θεματολογικά έλκει το Γιάννη Μόραλη η πρωτοτυπή φιγούρα μέσα από ιστορικές μεταφυσικές η αλλες διαστάσεις απόδοσης. Θεωρόντας ωστόσο την διαδικασία καταγραφής του αιώνιου ανθρώπου ως βάση σε ενα φυσικό περιβάλλον οπου αισθάνεται μια εντονη αποστασιοποίηση.Με αισιοδοξα στοιχεία ο δημιουργος εκπέμπει με τις εικαστικές καταθέσεις του στη φωτεινότητα που εξισοροπεί και αντιδιαστέλει κάθε συνειδητό προβληματισμό.Το χρώμα ,ο τόνος,και το σχήμα ειναι αξίες -εργαλεία της ζωγραφικής εκφρασης του που εκδηλώνουν την πεποίθηση οτι κάθε υπερβολή στη χρήση γίνεται αυτόματα αυτοσκοπός ενώ εμπεριέχει την πανσπερμία του εντυπωσιασμού που δεν στερείτε περιεχομενου. Χρησιμοποιώντας ελάχιστα την μεσολάβηση του παράγοντα χρώμα σχοινοβατεί στην αποφυγή κάθε αυταπάτης και αισθάνεται οτι αναλύει και αυτοαναλύει πληρεστερα τα θέματα.

    ΛΕΟΝΤΙΟΣ ΠΕΤΜΕΖΑΣ
    Ιατορικός Τέχνης

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s